Voor kinderen
De medewerkers van Museum STAAL vinden het belangrijk dat ook kinderen die het museum bezoeken, een boeiende dag hebben. Daarvoor hebben zij een aantal onderdelen bedacht. Hieronder lees je er meer over.
Kinderzolder
De zolder van museum STAAL is speciaal voor kinderen ingericht. Je kunt er op een plattegrond van Almen gebouwen bijbouwen. Hoe zou jij het Almens Kerkje eruit laten zien? Er zijn ook andere leuke activiteiten te doen die telkens passen bij de wisseltentoonstelling.
Het Koffertje van Staring
Voor klassen van basisscholen die Museum STAAL bezoeken, staan er koffertjes klaar. Daarmee kunnen de kinderen in groepjes van vier het museum ontdekken. In het koffertje zit een boekje en spulletjes voor puzzel- en spelopdrachten. Ook is er een routekaart door het museum. Zo reis je door het land van Staring en maak je kennis met de dichter en landbouwkundige Staring.
Ook kinderen die zelf naar het museum komen (dus niet met hun klas) kunnen aan de balie het koffertje vragen om de puzzeltocht te doen.
We hebben twee soorten koffertjes:
Het Koffertje van Staring Onderbouw
Dit is voor kinderen die nog niet zelf kunnen lezen en schrijven. Het is de bedoeling dat ouders kinderen helpen bij de opdrachten.
Het Koffertje van Staring Bovenbouw
Deze opdrachten kunnen door kinderen vanaf groep 6 zelfstandig gedaan worden. Er zitten opdrachten tussen om samen te werken. Twee of drie kinderen krijgen samen één koffertje mee.
Museum STAAL doet mee met het project ‘Reizen in de Tijd’ van Erfgoed Gelderland. Via dit project kunnen schoolklassen allerlei musea bezoeken. De museumlessen sluiten aan op onderdelen van het lesprogramma van de basisscholen. Zo kan een museumbezoek dienen als vervanging van gewone schoollessen.
1. De Verzameljongen; Antoni en zijn Dieren
Deze les gaat over verzamelen. Antoni Staring was als kind dol op dieren. Hij verzamelde graag dieren om zich heen. Voor deze les wordt in het Elger, het stukje bos achter ons museum, een speurtocht uitgezet. In groepjes zoeken de kinderen de dieren op, die in het bos verstopt zijn. Bij elk dier doen zij een spelopdracht. Gaat dat goed? Dan verdienen ze een kaartje met een dierenplaatje. Als ze alle zeven plaatjes verzameld hebben gaan we terug naar het museum om de les af te sluiten. Deze les is voor groep 1 en 2.
2. Familie; De Staringstamboom
Deze les gaat over familie. Antoni Staring trouwde in het Almens kerkje. Vanuit ons museum kun je dat kerkje trouwens heel goed zien: het ligt aan de overkant van de straat. Door te trouwen word je familie van elkaar. Je krijgt ook een relatie met de familie van je man of vrouw. Je krijgt er ooms, tantes, neven en nichten bij.
Krijg je na je trouwen kinderen? Of kleinkinderen? Dan schuif je in de stamboom een stukje op: je wordt zelf eerst vader of moeder, daarna opa of oma.
In deze les gaan de kinderen met een landkaart met opdrachten door het museum. Via de opdrachten maken ze kennis met het familieleven vroeger, in de tijd van Staring. In het museum is een metershoge stamboom te zien van de familie van Antoni Staring. Wie is wie? Ook leren de kinderen ze over de betekenis van Antoni Staring voor de Achterhoek.
3. Het koffertje van Staring (bovenbouw)
Over deze les staat hierboven al iets verteld. De les is bedoeld voor Groep 6 van de basisschool en heeft als thema: “De kroniek van…” Een kroniek is een levensverhaal. Als je elke dag je dagboek bijhoudt, wordt dat een kroniek.
Via de opdrachten in het koffertje maak je kennis met het werk en het leven van Antoni Staring. Waarom was hij zo belangrijk voor de Achterhoek?
4. Met Droge Voeten
Eén van de ideeën van Staring om de landbouw in de Achterhoek te verbeteren was om de drassige gebieden beter te ontwateren. Ontwateren is: sloten graven, sluizen en stuwen plaatsen, dijken leggen. In de tijd van Staring waren ze druk bezig om het water de kant uit te duwen die wij (mensen) wilden.