Lezing “Hout, Koper, Brons en Staal”

Geplaatst op: 13-05-2022

Op woensdag 1 juni geeft Henk Muileman in museum STAAL een lezing over het “Hout, Koper, Brons en Staal” project van muziekvereniging “Juliana” Almen.
De lezing start om 20.00 uur en kaarten á € 5,00 zijn te reserveren via jokedinkelman@museumstaal.nl

Sinds jaar en dag worden de Almense kerkklokken geluid om een boodschap over te brengen aan de dorpsgemeenschap van Almen.
Om de hele en halve uren aan te duiden, de mensen te roepen voor de wekelijkse kerkdienst, een overlijden kenbaar te maken, een huwelijksdienst aan te kondigen, of het Almens school- en volksfeest in te luiden.
Vaak valt het geluid van de klokken samen met de andere omgevingsgeluiden in en rond het dorp. Je merkt het nauwelijks op tussen het gebrom van de tractor, de langsrijdende trein in de verte, de kinderstemmen op het plein, de ronkende motorfiets, en de vogelgeluiden.

Maar wie ’s nachts de slaap niet kan vatten en de hele en halve uren aftelt zou zich kunnen realiseren dat al eeuwenlang ditzelfde geluid in en rond Almen klinkt. Toen landheer, dichter en landbouwkundige Anthony Christiaan Winand Staring op 6 juni 1791 in de Almense kerk trouwde met Everdina Maria van Löben Sels heeft hij dezelfde klokken gehoord die wij nu nog steeds kunnen horen luiden. Het museum STAAL in Almen is geheel gewijd aan deze Achterhoekse landman.

De Almense kerkklokken geven al ruim 375 jaar trouw hun boodschap door.
Muziekvereniging “Juliana” wil ze eren met een compositie voor kerkklokken en harmonieorkest, die haar première beleeft tijdens een openluchtconcert van muziekvereniging “Juliana”. Dit concert vindt plaats aan de voet van de Almense kerktoren op 6 juni 2022, 2e pinksterdag.