Lezing: Houten beelden / beelden van hout

10-10-2023

De lange en heel diverse geschiedenis van hout in de beeldhouwkunst,
door kunsthistoricus Jaap Nijstad

Het overgrote deel van de wereldculturen heeft de beschikking gehad over hout. Hout als bouwmateriaal, als materiaal voor bijvoorbeeld huisraad of wapens maar ook hout om vorm te geven aan een breed scala van artefacten die we nu rekenen tot de beeldhouwkunst. Hout bleek een materiaal dat met verschillende, relatief eenvoudige middelen kon worden bewerkt tot de gewenste vorm of functie.

Museum STAAL organiseert op 26 oktober vanaf 20.00 uur tot 22.00 uur een lezing. De lezing wordt verzorgd door Jaap Nijstad, Kunsthistoricus. In de lezing wordt uitgebreid ingegaan op de lange en heel diverse geschiedenis van hout in de beeldhouwkunst.

Waarom werd er voor hout als materiaal gekozen, of waarom juist niet… en waarom behoren houten sculpturen bij uitstek tot de geschiedenis van de beeldhouwkunst in Nederland? Waarom ontbreken er veel namen van grote beeldhouwers en waarom (her)ontdekken we zoveel onbekende grootheden in dit specifieke vakgebied? Prachtige voorbeelden uit het oude Egypte passeren de revue maar ook van hedendaagse beeldhouwers worden voorbeelden getoond en besproken. Een klein 5000 jaar sculptuurgeschiedenis, van de Egyptische Ka’aper tot de werken van de Nederlandse beeldhouwer Emile van der Kruk.

Voor meer informatie of uw aanmelding voor 26 oktober, kunt u contact opnemen met het museum (0575 474317, info@museumstaal.nl)

De entree is €7,50 inclusief een kopje koffie of thee.

Jaap Nijstad