Museum STAAL en Graafschap bibliotheken organiseren
lezing over Jeanne Bieruma Oosting

10-06-2022

In Museum STAAL is deze zomer de tentoonstelling ‘Jeannes Zomer, Jeanne Bieruma Oosting terug in Almen’ te zien. Deze tentoonstelling is onderdeel van ‘De zomer van Jeanne’, de verzamelnaam voor nog vier tentoonstellingen verspreid door Nederland. Museum Henriette Polak in Zutphen toont de overzichtstentoonstelling ‘Geen tijd verliezen’.

Op donderdag 23 juni organiseren Museum STAAL en de Graafschap bibliotheken een lezing over het leven van Jeanne, en haar rol als kunstenares. Wat maakte ze, in welke technieken en met wie werkte ze samen? Ze speelde een actieve rol binnen de vereniging voor grafische kunstenaars in Nederland. Het plaatst haar tussen collega’s als Maurits Escher en iemand als haar vriend en collega Pam Rueter. Aan die collega-kunstenaars wordt ook aandacht besteed en het beeldmateriaal toont eveneens hun werk.

De lezing wordt gegeven door Pieter Jonker en Peter Kooij die samen het boek Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst schreven, dat in april 2022 verschenen is. De eerstgenoemde is de spil van Stichting Nobilis centrum voor prentkunst en de samensteller van de Bieruma Oosting-tentoonstelling in Fochteloo en de tweede is adviseur van die stichting en zelf prentenmaker.

Na afloop van de lezing kunt u de tentoonstelling bekijken, de sprekers ontmoeten en hun boek Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst kopen en laten signeren.

Datum lezing: donderdag 23 juni 2022
Locatie: Museum STAAL, Dorpsstraat 39 in Almen
Aanvang: 20.00 uur
Inloop: vanaf 19.30 uur
Entree: € 7,50 inclusief koffie en thee en toegang tot het museum

Er zijn 50 plaatsen beschikbaar, dus wacht niet te lang met reserveren.
Opgeven voor deze lezing kan via info@museumstaal.nl, telefonisch via 0575-474317 en in de winkel van Museum STAAL. Graag bij opgave via mail uw naam en telefoonnummer doorgeven.