Zaterdag 20 november sluit het museum om 13.00 uur i.v.m. lezing Jolande Withuis

– geplaatst op 20-11-2021 –

In verband met de lezing van Jolande Withuis over Jeanne Bieruma Oosting, sluit het museum om 13.00 uur haar deuren. Voor de lezing zijn helaas geen kaarten meer beschikbaar.

Jolande Withuis - Geen tijd verliezen - Jeanne Bieruma Oosting

Jolande Withuis schreef een nieuwe biografie over kunstenaar Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994), een van de bekendste Nederlandse schilders van de twintigste eeuw. De biografie, ‘Geen tijd verliezen’, is de aanleiding voor de tentoonstelling ‘Jeannes Zomer’ die van 8 april tot en met 30 oktober 2022 te zien is in museum STAAL. Deze tentoonstelling belicht haar leven en werk in Almen, waar Jeanne in de zomer woonde. Dankzij het onderzoek van Jolande Withuis kan het werk van Bieruma Oosting voor het eerst worden belicht vanuit een biografische context én vrouwen-historisch perspectief.

Museum STAAL werkt voor deze tentoonstelling samen met Museum Henriette Polak in Zutphen en met Museum Belvédère (Heerenveen), Nobilis Centrum voor Prentkunst (Fochteloo) en Museum Maassluis. Zij organiseren tentoonstellingen en activiteiten rond bijzondere facetten en thema’s uit het werk van Bieruma Oosting. Museum Henriette Polak richt zich op het leven en werk van Jeanne Bieruma Oosting, in Museum Belvédère licht het accent op haar tijd in Friesland en Parijs met parels uit de eigen collectie, in Museum Maassluis op haar talrijke reizen en bij Nobilis op haar vrienden en tijdgenoten.